Różne formy gniewu

Temat gniewu i jego rodzajów sprowokowany został lekturą książki „Uwolnij się od gniewu” autorstwa buddyjskiego mnicha – Czcigodnego Alubomulle’a Sumanasary. Przyznaję, że nie zdawałam sobie sprawy, że gniew ma tak wiele odmian!

gniewWedług suchej definicji: Gniew to reakcja emocjonalna na niepowodzenie lub wzburzenie emocjonalne, czasami z nastawieniem agresywnym, będący odpowiedzią na działanie interpretowane jako skierowana negatywnie akcja zaczepna. Pomyślałam, któż bardziej niż mnich buddyjski mógłby przedstawić nam sposoby radzenia sobie z gniewem i złością, dlatego ta książka wydaje mi się tak interesująca.

Czcigodny Sumanasara zamieszcza w książce palijskie terminy (język pāli jest językiem martwym, lecz nadal używany jest jako język liturgiczny przez buddystów na Cejlonie i w Azji Południowo-Wschodniej), które są używane w odniesieniu do poszczególnych typów złości oraz podaje ich wytłumaczenie:

  • Vera (nienawiść, wściekłość) – niezwykle silny gniew, za sprawą którego zgrzytamy zębami, a nasze mięśnie zaczynają drżeć.
  • Upanahi (uraza, rozżalenie) to długotrwała forma gniewu, którą możemy w sobie nosić przez wiele dni lub miesięcy, a nawet przez całe życie.
  • Makkhi (pogarda) – to stan emocjonalny typowy dla osób, które bezustannie poniżają innych i są z siebie bardzo dumne. Tacy ludzie są zarozumiali i z zazdrością patrzą na ludzkie talenty, uzdolnienia, piękno lub siłę.
  • Palasi (mściwość, złośliwość) to niezdolność do pracowania lub życia w harmonii z otaczającymi nas osobami, to chęć ciągłego zwyciężania i górowania nad innymi, pragnienie bezkompromisowego rywalizowania.
  • Issuki (zazdrość, zawiść) – nieumiejętność akceptowania dobrych rzeczy, które przytrafiają się innym ludziom. Gdy ta forma gniewu jest skierowana do wewnątrz, prowadzi do smutku i niezadowolenia.
  • Macchari (podłość, skąpstwo) – to niezadowolenie płynące z przekonania, że inni ludzie korzystają i czerpią radość z czegoś, co w naszym odczuciu należy do nas. Oznacza to, że nie chcemy się dzielić. Jest to stan wewnętrznej ciemności.
  • Dubacca (arogancja) – Opór lub sprzeciw. Jeśli chcemy się rozwijać, musimy całe życie uczyć się od innych i przyjmować od nich wskazówki. Niektórzy z nas znajdują jednak wymówki i nie akceptują prawdy. Tego rodzaju arogancja jest kolejną formą gniewu.
  • Kukkucca (wyrzuty sumienia) to żal, który pożera nasze szczęście. Powoduje, że umysł jest zajęty martwieniem się z powodu popełnionych niegdyś błędów.

dlugi

Czy stany wydają Ci się znajome? Zwróć uwagę, czy nie obecne są w Twoim życiu zbyt często. Owszem, można mówić, że gniew jest naturalną reakcją, ale tak naprawdę ta silna emocja odbiera nam zdolność do logicznego myślenia. Nad gniewem da się zapanować. Również możemy nauczyć się walczyć z jego odmianami, jak skłonnością do wyrzutów sumienia, które są gniewem skierowanym ku samemu sobie, przecież nic dobrego nie przyjdzie nikomu z trwania w takim stanie!

Czcigodny Sumanasara pisze, że wściekanie się jest tym samym, co przegrywanie. Prawdziwymi zwycięzcami są ludzie, którzy nawet w najbardziej nieprzyjemnych sytuacjach nie tracą nad sobą panowania. Niektórym z nas kontrola nad gniewem przychodzi z łatwością, niektórym zaś trudno dojść do siebie, co gorsza, przerzucamy swój nastrój na inne osoby. Zdecydowanie warto nauczyć się nad tym panować, bo gniew i jego skutki mogą być bardzo negatywne.

Książkę „Uwolnij się od gniewu” znajdziesz w CzaryMary.pl TUTAJ >>

9788365442260_sssm

1 Gwiazdka (nie podoba mi się)2 Gwiazdki (słabe)3 Gwiazdki (średnie)4 Gwiazdki (całkiem fajne)5 Gwiazdek (super!) (Brak ocen)
Loading...